Virtual δάσκαλος
Όπως συζητήσαμε σε προηγούμενο άρθρο, το «επάγγελμα» του δασκάλου χορού προέκυψε ως ανάγκη με τη μετάβαση του χορού από τον τόπο τέλεσής του στην αίθουσα διδασκαλίας.
Πλέον ζούμε στην εποχή που η επικοινωνιά έχει περάσει σε ένα άλλο επίπεδο. Τα Social Media (Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης) δεν αποτελούν μόνο μέσω επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων αλλά αποτελούν και ένα πεδίο μάθησης.
Για παράδειγμα το YouTube αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα δικτύωσης. Σε αυτό προβάλλονται κάθε λογής βίντεο. Αρκετά από αυτά αφορούν το αντικείμενο του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Τέτοια βίντεο μπορεί να προβάλλουν:
- πρωτογενή στοιχεία (καταγραφές όπως είναι της μόδας να τις λέμε), για παράδειγμα κάποιον μεγάλο σε ηλικία άνθρωπο να χορεύει,
- κάποιο πανηγύρι σε ένα χωριό,
- κάποια παράσταση ενός χορευτικού συλλόγου,
- ή και ακόμα να δείχνει ολόκληρη τη μεθοδολογική διαδικασία διδασκαλίας ενός χορού.
Βάσει των παραπάνω προκύπτουν τα εξής εύλογα ερωτήματα:
«Μπορεί το YouTube να λειτουργήσει ως μέσο εκμάθησης του ελληνικού παραδοσιακού χορού;»
«Πόσο σωστά ή πόσο λάθος είναι αυτά που μπορούμε να δούμε στο YouTube;»
«Α, έτσι είναι ο χορός…τον είδα στο YouTube»
Το YouTube αναμφίβολα αποτελεί πολύ σημαντικό πεδίο παραγωγής και αναπαραγωγής κάποιου είδους γνώσης. Σίγουρα συμβάλει στην εξάπλωση ιδεών μέσω ενός πολύ εύκολου σε όλους είδους, αυτό της εικόνας. Υπάρχει τεράστια διαφορά από το να πεις σε κάποιον δίαβασε ένα άρθρο από το να του πεις δες αυτό το βίντεο. Συνεπώς το YouTube είναι ένας εύκολος τρόπος μετάδωσεις γνώσης.
Μια τέτοια γνώση είναι και ο ελληνικός παραδοσιακός χορός. Αυτή τη γνώση την χρησιμοποιούν απο δάσκαλοι μέχρι και μαθητές. Δάσκαλοι για παράδειγμα ψάχνουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για κάποιους χορούς βλέποντας βίντεο «ντόπιων» χορευτών (που χορεύουν «αυθεντικά») ή παραστάσεων «καταξιωμένων» δασκάλων. Κάνουν δηλαδή επιτόπια έρευνα, όμως ο τόπος είναι λίγο διαφορετικός, δεν είναι ο τόπος καθαυτός που συμαβίνει ο χορός αλλά το YouTube.
Μην σας φαίνεται περίεργο που κάποιοι θεωρούν αυτά τα βίντεο ως τον οδηγό τους για το μάθημα που θα κάνουν. Δεν διαφωνώ ότι τα βίντεο αυτά μπορεί να εμπεριέχουν πληροφορίες, όμως αυτές οι πληροφορίες χρειάζονται φιλτράρισμα και δεν πρέπει να τις λαμβάνουμε υπόψη μας χωρίς κριτική σκέψη.
Άλλωστε ζούμε στην ψηφιακή εποχή και οι πληροφορίες που μας κατακλίζουν είναι πάρα πολλές, χρειάζονται όμως κριτική αξιολόγηση… και που ξέρετε σε μερικά χρόνια μπορεί και εμείς οι δάσκαλοι να έχουμε αντικατασταθεί από ψηφιακά ολογράμματα και η γνώση να δίνεται στους μαθητές με άλλο τρόπο…